Til Menu  

Toyotas Hybridbiler forener køreglæde og kontante besparelser 


For godt et par år siden besluttede Søren Gren Pejtersen fra Aalborg, at det var tid til at udskifte den gamle og trofaste Toyota Avensis. Efter en god dialog med SDKbiler, et par prøveture og et par hurtige udregninger på lommeregneren, faldt valget på en Toyota Auris Hybrid. Et valg, Søren har været begejstret for hver eneste dag lige siden. 

Jeg er først og fremmest begejstret for den øgede køreglæde, jeg oplever ved at køre i en Toyota hybridbil. Der er et helt andet flow i bilen, og jeg slapper meget mere af. Det er en meget behagelig kørsel. Det har været en stor fornøjelse, og det gælder både ved bykørsel, på landevejen og på motorvejen. I sommer kørte hele familien til Italien, og det var på alle måder en skøn tur, fortæller Søren Gren Pejtersen, der også glæder sig over nogle solide økonomiske besparelser ved at have skiftet til en hybridbil. 

Store årlige besparelser 

Allerede inden jeg havde kørt den første kilometer, havde jeg sparet 9.000 kr., fordelt på 7.000 kr. i grøn ejerafgift og 2.000 kr. i forsikring. Samtidig har jeg halveret mit brændstofforbrug, hvilket jo også er en solid årlig besparelse. Jeg er meget positiv over fordelene ved en hybridbil – både funktionelt og økonomisk. Når jeg fortæller venner og bekendte om fordelene, kan jeg høre, at de bliver vildt overraskede. Mange har nemlig nogle fordomme om hybridbiler, som er helt og aldeles forkerte. Da jeg skulle skifte bil, havde jeg ikke umiddelbart planer om, at jeg skulle have en hybridbil. Men nu kan jeg slet ikke forestille mig at køre i andet, fastslår Søren. 

10 hybridbiler sendes på vejene i Aalborg SØ – kvit og frit

Hos SDKbiler er forløbet med Søren typisk. Mange kunder har ikke umiddelbart planer om at skifte til en hybridbil. Men når de får øjnene op for fordelene, slår de til og kan efterfølgende ikke forstå, hvorfor de ikke har gjort det noget før. Der er fortsat manglende kendskab til hybridbiler. Mange tror blandt andet, at den skal oplades og slet ikke er egnet til kørsel på motorvej. Men det er helt forkert. Bilen oplader sig selv, og du kan nemt køre hurtigt på motorvejen, fortæller Poul Kjærsgaard, direktør hos SDKbiler. For at vise kunderne fordelene sender vi 10 hybridbiler ud at køre i 9210 Aalborg SØ i dette forår. Det betyder, at der hele tiden vil være 10 familier, der har glæde af at køre i en Toyota hybridbil. Man låner bilen i en uge, og det eneste, man skal bidrage med, er at svare på nogle spørgsmål om, hvor- dan man har oplevet bilen, dog eks- klusiv brændstoforbrug. Vi forventer os rigtig meget af dette testforsøg. Hybridbiler er det helt rigtige miljømæssige valg og rummer nogle store økonomiske besparelser for kunderne, men jeg er overbevist om, at testforsøg som dette også vil sætte køreglæden i fokus og aflive en række fordomme om hybridbiler, slutter Poul Kjærsgaard, der også påpeger:  - Og så er det faktisk muligt, at få en Toyota hybridbil til under 200.000 kr. 

Hvordan fungerer en Hybridbil? 

En hybridbil kombinerer en energieffektiv benzinmotor med en elektrisk motor, som er koblet til et batteri. Hybridsystemet administrerer samarbejdet og vekslingen mellem motorerne helt automatisk og optimerer brændstofforbruget i enhver given situation. Systemet vælger, om bilen skal drives af elmotoren, benzinmotoren eller begge dele samtidig. Ved acceleration hjælper elmotoren med at »skære ned i benzinforbrændingen«. Ved lave hastigheder kan du køre på ren el, f.eks. i køer, ved bykørsel eller i garagen. Generelt formindskes brændstofforbruget kraftigt. Elmotorens batteri oplades mens man kører med forbrændingsmotoren. Det sker når du bremser eller slipper gassen og bare ruller. Her opsamler batterierne den energi, som produceres. 

Læs videre her: Side 8