Scroll ned til: Genveje | Galleri | KampagnerVideo |

Ny Toyota GR Yaris 2020 kommer til Danmark i efteråret

En rigtig rally-inspireret GTI-dræber af en den nye Toyota Yaris kommer snart.

Produktionen af den nye GR Yaris foregår på en dedikeret produktionslinje på Toyota's Motomachi-fabrik, der har en lang og solid historie med fremstilling af sportsbiler.  

GR Yaris bliver den anden globale GR-model fra TOYOTA GAZOO Racing, den første kender vi som den legendarisk GR Supra. På baggrund af deres ekspertise og viden i at konkurrere i WRC har TOYOTA GAZOO Racing  sammen med Tommi Mäkinen Racing, udviklet den nye GR Yaris fra bunden, med  fokus på at skabe en bil, der både passer til landevejen, racerbanen og til rally. GR Yaris er så og sagt bygget til, at passe enhver fører.

Se billeder af Toyota GR Yaris i mediegalleriet.

Den nye GR Yaris får en ny undervogn, firehjulstræk og en 3-cylindret turbomotor med 261 heste under hjelmen. 

Ekstra meget kraft!

Den nye GR Yaris kommer med tre indstillinger for firehjulstrækket: Normal, Sport og Track. Et 60/40 forhold vil være standardindstillingen, sportsindstillingen vil medfører et 30/70 forhold og på baneindstillingen vil trækket være ligeligt fordelt mellem for- og baghjul. Desuden overfører GR FOUR-systemet kraften ud til alle fire hjul med et minimalt tab, ved, at benytte det variable drivkaftsystem og den nye flerplads-kobling. Kræfterne til hjulene leveres af en helt ny tre-cylindret 1.6-liters turbomotor med 261 hestekræfter og et drejningsmoment på 360 Nm, der flår den lille racer fra 0 til 100 km/t. på under 5,5 sekunder, distancerer enhver konkurrent i samme størrelse, og som kan måle sig med performancebiler i den større kompakte mellemklasse.

Ny platform baseret på GA-B og GA-C Platformen!

Den nye GR Yaris kommer med et helt ny platform, der kombinere GA-B-platformen til minibiler på den forreste halvdel af GR Yaris med den nye GA-C-platform til mellemklassebiler på den bagerste halvdel. Denne nye platform giver mulighed for et helt nyt undervognsdesign og et helt nyt firehjulstræk kaldet "GR-FOUR". I teorien kan det nye firehjulstræk fordele kræfter mellem for- og bagakslen med 100 procent, fra forhjul til baghjul og omvendt.